Ett ljudmaterial i
samhällsorientering på modersmålet för kortutbildade invandrare.
Materialet täcker sex av
de åtta avsnitten i SO-förordningen. Det är avsnitten 1-5 samt avsnitt 7. De sex avsnitten täcker de ämnen och frågor som denna
målgrupp kan tänkas ha behov av i första hand när de är nyanlända i Sverige.
Man behöver ha kunskap om frågor kring migrationsprocessen, boende,
lokalkännedom, försörjningsmöjligheter, familjens och barnens behov och hälso-
och sjukvårdssystemet.
Varje avsnitt är indelat i ett antal textmoduler som är
numrerade och rubriksatta.
Varje modul är ca 1,5 minuter lång.
Alla ovannämnda avsnitt och moduler är översatta och inspelade.
Det manus på svenska som ligger till grund för
översättningarna finns även som nedladdningsbara PDF-filer så att man kan se
vad varje modul innehåller.
Språknivån är naturligtvis hög för den som är nybörjare i
svenska och behöver få texterna översatta men invandrare som kommit en bit på
väg i språket och är läs- och skrivkunniga kan läsa manustexterna
på svenska och på det sättet tillgodogöra sig en hel del samhällsinformation.
Man måste bara komma ihåg att texterna har utformats för
invandrare som inte har så mycket omvärldskunskap och förförståelse när det
gäller samhällsfrågor.
Den som har lite högre utbildning kan uppleva stilen och
formuleringarna som lite ”barnsliga”.
I informationen har så mycket som möjligt av detaljuppgifter
undvikits.
Siffror och summor blir snabbt inaktuella. Därför står det
till exempel att barnbidraget är ca 1000
kronor per barn och månad eller att ett läkarbesök på vårdcentralen kan
kosta mellan 100 och 300 kronor.
Tanken är att det sedan blir samhällskommunikatörernas eller
någon annans uppgift att ge mer exakta besked.
Syftet med materialet är att det ska utgöra en komplettering
till och en bas för gruppundervisning i SO med samhällskommunikatörer på
modersmålet.
Deltagarna träffas i sina grupper minst en gång i veckan.
Mellan sammankomsterna får de i uppgift att ”läsa in sig på
innehållet” dvs. att lyssna på de moduler som kommer att tas upp vid
nästkommande tillfälle.
De kan lyssna både på skolan och hemma och hur ofta de vill.
Det sistnämnda ger också möjlighet till ett förstärkt lärande.
Även frånvarande deltagare får möjlighet att hänga med.
På SO-lektionerna sker en dialog med samhällskommunikatören
och det ges möjlighet till både reflektion och klarläggande/kompletterande
information.
Genom att förmedla information på modersmålet, skriven på
ett begripligt och tillrättalagt språk och presenterad i muntlig berättande
form kombinerat med SO-lektioner ledda av samhällskommunikatörer kan vi nå
målgruppen kortutbildade invandrare på ett meningsfullt sätt och ge dem
nödvändiga och nyttiga baskunskaper om det nya samhället.
|